The current Bet365 opening offer for new customers is market-leading bet365 mobile app You can get a free bet right now when you open an account.

Tibetanski master meditacije Chögyam Trungpa je 1973. godine uveo jednomesečni period meditacije pod nazivom Dathün, koji je preporučio svim svojim studentima. Ovaj intenzivni vid povlačenja u meditaciju, gde su čak i obroci vrlo jednostavni i u tišini, je do dana današnjeg ostao bazični deo budističkog Šambala pravca.

~ Carolyn Gimian.

Šamata (shamata) stil meditacije je naročito preporučivao Buda, i već 2500 godina ovo je metod za početnike u meditaciji.
Da bismo opisali meditaciju, možemo koristiti izraz „dodirni i idi“ (touch and go). U kontaktu ste, spoznajete iskustvo postojanja tu gde se nalazite, jer ste zaista tu gde jeste – i onda otpustite. Ovo isto važi i za svest o Vašem dahu na jastuku, a i mnogo više od toga, jer važi za Vašu celokupnu svakodnevnu svesnost (postojanja u sadašnjem trenutku). Svrha „dodirni i idi“ je u opažanju osećaja. Smisao dodira je u tome da postoji osećaj postojanja, da ste Vi ono što jeste.

Kada sednete na jastuk, Vi osećate da sedite na tom jastuku i da uistinu postojite. Vi ste tu, sedite; tu ste i sedite. U tome se ogleda dodir. Deo koji se odnosi na „idi“ znači da ste tu, ali se ne vezujete. Ne održavate svoje postojanje, već otpuštate čak i to. Dodirnete, osetite i odete.

Dok meditirate, važno je da sedite pravilno. Preporučuje se da sednete prekrštenih nogu na podlogu, ili jastuk za meditaciju, dakle ne u bilo koji pogodan položaj. Sedite ispravljenih ledja, ne naprežete ni dah, ni vrat. Ako je potrebno, možete promeniti položaj i prilagoditi se, jer nema smisla da se kažnjavate i naprežete.

Kada sedite pravilno, tada ste tu (u trenutku, u sadašnjem momentu). Vaše disanje ima prirodan tok. Dešava se, to je Vaš život i Vi sedite uspravno i dišete. Vežba je vrlo lična i usmerena.

Cilj disanja u meditaciji je da postane disanje. Pokušajte da se u potpunosti poistovetite sa njim, a ne da ga posmatrate. Vi ste dah, dah predstavlja vas. Dah izlazi iz nozdrva, odlazi i rastvara se u atmosferi, u svemiru. Ulažete izvestan napor i energiju u to. Treba da, ustvari, bojkotujete svoj dah, tj. da bojkotujete koncentraciju na dah. Dok Vaš dah izlazi, pustite ga da se rastvori, napustite ga, bojkotujte ga.

Bojkot je u ovom smislu veoma značajna reč, jer ako se držite za svoj dah, onda se držite i za sebe neprestano. Jednom kada počnete da ignorišete/bojkotujete kraj izdaha, neće postojati nikakav svet iza Vas, osim što će Vas naredni izdah podsetiti da se uključite u to šta se dešava. Uključite se, otpustite, uključite, otpustite, itd.

Tokom vežbe, pojavljuju se misli: „Kako treba da vežbam jogu? Kada je vreme da napišem novi članak? Šta li se dešava sa mojim investicijama? Mrzim to i to .. On/Ona je bio užasan prema meni. Voleo bih da budem sa njom. Šta li se dešava sa mojim roditeljima?“. Raznorazne misli prirodno naviru. Ako imate dosta vremena da provedete u sedenju, bezbroj misli će se konstantno pojavljivati.

Ovome pristupite tako što zapravo i nećete imati pristup. Svedite sve na nivo misli, umesto na koncept. Obično, ako imamo neki unutrašnji dijalog, nazivamo ga našim mislima. No, ako imamo neki dijalog koji je povezan sa dubljim emocijama, dajemo mu specijalnu prednost. Smatramo da ove misli zaslužuju posebnu privilegiju da se nazovu emocijama. Ali, u Vašem stvarnom umu stvari ne funkcionišu baš tako. To je samo razmišljanje: Vi mislite da ste uzbuđeni i Vi mislite da ste ljuti. Sa stanovišta šamata (shamatha) prakse i učenja, Vaše misli nemaju nikakav specijalni, privilegovani status dok meditirate. Vi mislite, sedite, mislite, sedite…Imate misli, tj. imate misli o mislima. Neka bude tako. Nazivajte ih mislima.

Međutim, neophodan je dodatni dodir. Emocionalna stanja ne treba samo da se prepoznaju i odgurnu, već je potrebno da se razmotre. Tokom meditacije, moguće je da ćete se osećati krajnje agresivno, besno, uzbuđeno ili kako god. Nećete samo ljubazno reći svojoj emociji: „Ćao, baš lepo što te ponovo vidim. Ti si OK. Zbogom, želim da vratim fokus na svoj dah.“ To je kao susret sa starim prijateljem koji Vas podseća na prošla vremena, a Vi umesto da zastanete i popričate sa njim kažete: „Izvini, moram da uhvatim voz za svoj sledeći sastanak.“.
Kod praktikovanja šamate, nema prostog isključivanja. Vi prepoznajete šta se dešava, a potom to pažljivije analizirate. Ne dopuštate sebi da se lako izvučete iz neprijatne situacije, iz samosvesnih trenutaka života. Ovakve misli mogu da se pojave kao sećanja iz prošlosti, bolna iskustva iz sadašnjosti ili neke bolne buduće mogućnosti. Sve ove stvari se dešavaju – doživite ih i razmotrite, a tek potom se vratite na svoj dah. Ovo je važno.

Ako mislite da je sedenje i meditacija način da se izbegnu problemi, onda imate problem! Zapravo, većina problema u životu ne dolazi zbog toga što smo agresivni ili pohotni. Mi želimo da „spakujemo“ ove stvari i da ih ostavimo sa strane, čime postajemo stručnjaci u obmanjivanju. Ovo je jedan od najvećih problema. Meditacija bi trebalo da otkrije/predupredi sve pokušaje da se razvije suptilan, sofisticiran obmanjujući pristup.

I na kraju, u meditaciji postoji osećaj individualnosti, prisutnosti. Zapravo, mi smo ovde – postojimo. Šta je onda sa ne postojanjem i negiranjem ega, koji se naglašavaju u budizmu? Šta se dešava sa spiritualnim materijalizmom, žudnjom za srećom i ispunjenjem? Da li zapadamo u zamku?
Možda da. Možda ne. Ne postoji garancija. Međutim, ove tehnike možete da koristite vrlo jednostavno, i ja Vam preporučujem da se ne brinete o budućoj sigurnosti, već da jednostavno praktikujete ovo. Direktno. Jednostavno.

 

 

 

 

 

 

 

 

Izvor: http://jogaportal.com 

Komentari: