KAKO PLAŽA UTIČE NA VAŠ MOZAK?
KAKO PLAŽA UTIČE NA VAŠ MOZAK?

KAKO PLAŽA UTIČE NA VAŠ MOZAK?

Istraživanja pokazuju da je vreme provedeno pored okeana/mora povoljno za vaše zdravlje. Zapravo, prema engleskom popisu podataka, objavljenih u novinama Helt Plejs (Healt Place), oni koji žive na obali su boljeg fizičkog i mentalnog zdravlja.

U studiji objavljenoj u Časopisu za upravljanje priobalnim područjem (Journal of Coastal Zone Managment), učesnici koji žive u kućama sa pogledom na okean, izjavili su da se osećaju smirenije. Onda ima logike što su Havaji rangirani kao najsrećnija država u Sjedinjenim Američkim Državama po godišnjoj Galupovoj anketi, i to šest puta od 2008. godine, zar ne?

Kako plaža povećava vaše raspoloženje?

Kada je reč o tome zašto plaža omogućava da se svi osećate Zen, ima nekoliko faktora u igri po Ričardu Šusteru, doktoru kliničke psihologije i domaćinu podkasta Dejli Helping (The Daily Helping).

Plava boja je otkrivena od strane grupe ljudi, koji su povezani osećajem smirenosti i mira. Gledanje u okean u stvari menja frekvencije našeg mozga i dovodi nas u stanje blage meditacije“, kaže Šuster.

Studija objavljena u Američkom udruženju za unapređenje nauke (American Association for the Advancement of Science’s journal) je čak otkrila da je plavo povezao sa povećanjem kreativnosti. Plus, stalno proticanje i strujanje, koje čujete dok ležite na peškiru ispod suncobrana?

Buka, zajedno sa vizuelnim elementima, aktivira vaš parasimpatički nervni sistem, koji je odgovoran za usporavanje i omogućavanje da se opustimo i osećamo više vrednim“, kaže Seli Nazari, doktor psihologije, vlasnica ordinacije psiholoških usluga Krisalis (Chrysalis Psychological Services) i domaćiin emisije Iza kauča (Beyond the couch).

Miris povetarca koji dopire sa okeana doprinosi vašem smirenom stanju, što može imati veze sa negativnim jonima u vazduhu koji udišete. Ovi atomi kiseonika imaju dodatni elektron i pojavljuju se na mestima, kao što su vodopadi i elektroni“, dodaje Šuster.

Studija objavljena u Časopisu alternativne i komplementarne medicine (Journal od Alternative Complementary Medicine) ukazuje da bi se terapija negativnim jonima mogla koristiti za lečenje sezonskog afektivnog poremećaja.

Najzad, jednostavni čin dodirivanja peska čini da se osećate nejasno. „Fizički osećaj stavljanja stopala u topao pesak čini da se ljudi osete opuštenim“, objašnjava Šuster.

Ali, ispostavilo se da se događa i placebo efekat. „Bili smo uslovljeni da plažu smatramo mirnom i opuštajućom. Očekujemo da kada idemo na plažu, idemo da se opustimo“, dodaje. Možete zahvaliti vašim omiljenim filmovima i TV emisijama za ovo, jer gotovo svaka scena plaže u pop-kulturi prikazuje lokalitet kao super-mirno (primer: Don Drejper Kok dodaje scenu prosvetljenja u seriji „Ljudi sa Menhetna”).

KAKO PLAŽA UTIČE NA VAŠ MOZAK?

Kako da zablistate na plaži?

Koliko god biste rado stanovali na plaži na Havajskom ostrvu, ne morate zapravo da živite pored vode da biste iskoristili njene prednosti. Svrha je u tome da iskoristite vreme koje tamo provodite savesno.

Savesnost ima mnogo koristi od mentalnog zdravlja, uključujući oslobađanje od stresa”, kaže Nazari. Studija objavljena u časopisu Psihijatrijska istraživanja (Psychiatry Research) pokazala je da su se mozgovi onih koji su završili osmonedeljni kurs medijacije promenili na nekoliko načina. Za početak, deo mozga odgovoran za stres se smanjio. „To znači da postajemo otporniji na borbu sa stresom i da nas stres ne dotiče toliko“, objašnjava Nazari.

Sa druge strane, delovi mozga odgovorni za pamćenje, rasuđivanje i empatiju su rasli. Lakše razmišljanje, povezivanje i rasuđivanje? To je prilično dobro, i to bi moglo da bude produktivniji ponedeljak ujutru.

Gledanje u okean zapravo menja frekvenciju naših moždanih talasa i dovodi nas u blago stanje medijacije.

Da biste ostali u zoni dok ste na plaži, za sad se oprostite od Instagrama. „Najbolji način da se opustite je da zatvorite oči i slušate talase okeana“ rekao je Šuster i dodaje: „Ako obraćate pažnju na zvuk telefona, to će umanjiti doživljaj“.

Iznad svega, budite svesni svojih čula. „Fokusirajte se na to kako se vaše telo oseća toplo od sunčevih zraka. Fokusirajte se na osećaj kao da imate noge u pesku, duboko dišite i osetite miris okeana“, savetuje Šuster.

„Krema za sunčanje je kritično sredstvo za pomaganje ljubiteljima plaže da izbegnu opekotine od sunca i smanje rizik od nastanka raka od kože“, kaže doktor Tajler Holmig, dermatolog i direktor laserske i estetske dermatologije u Stanfordom centru zdravlja (Stanford Health Care). Rak kože nije šala: prema Američkoj akademiji za dermatologiju (American Academy of Dermatology) stručnjaci procenjuju da će jedan od pet Amerikanaca razviti bolest tokom života.

Holming ističe da većina ljudi ne koristi dovoljno kremu za sunčanje kada dođe na plažu. Koristite faktor 30 ili više, i nanesite punu čašicu od glave do pete, 15 minuta pre nego što krenete napolje.

„Nijedna krema za sunčanje nije zaista vodootporna“, kaže on, Zato, morate ponovo nanositi svaka dva sata ili što pre nakon što uronite u vodu.

Budući da zbog trenutne situacije izazvane novim korona virusom, mali broj ljudi ima tu priliku da letuje na moru, ništa vam drugo ne preostaje nego da zažmurite i u mislima uronite u vitaminsko more.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.